Nowość! ⚡ ENERGIA®4. Moduł Ewidencja Akcyzy⚡
Nowy Moduł ENERGIA®4 umożliwia prowadzenie ewidencji ilościowej energii elektrycznej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. 2021 poz. 1150).
Moduł wspiera prowadzących ewidencję:
- podatników dokonujących sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu
- podatników zużywających energię elektryczną posiadających własną koncesję oraz nieposiadających koncesji, także tych którzy tę energię wyprodukowali
- podatników zużywających energię elektryczną zwolnioną z akcyzy na podstawie przepisów szczególnych.
Moduł ENERGIA4. AKCYZA umożliwi prowadzenie zestawień miesięcznych dot. łącznej ilości:
1) energii elektrycznej wyprodukowanej, nabytej wewnątrzwspólnotowo, zaimportowanej lub zakupionej na terytorium kraju;
2) energii elektrycznej sprzedanej nabywcom końcowym na terytorium kraju;
3) energii elektrycznej sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję
4) energii elektrycznej dostarczonej wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanej;
5) energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne;
6) energii elektrycznej zwolnionej od akcyzy
7) strat energii elektrycznej niepodlegających opodatkowaniu
Dane o ilościach energii, z wykorzystaniem mechanizmów integracji z zestawami obliczeniowymi utworzonymi w systemie odczytowym ENERGIA4, są automatycznie wprowadzane do zestawień i zatwierdzane przez uprawnionego Użytkownika.
W przypadku braku odczytów z urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ewidencjonowanych ilości, dostępna jest możliwość ręcznego wprowadzenia ilości szacunkowych.
Jednocześnie oprogramowanie ENERGIA4 spełni warunki do prowadzenia dokumentacji w formie elektronicznej wymienione w Rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. 2021 poz. 1150). W tym:
1) możliwość wglądu w treść dokonywanych wpisów oraz ochrona przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;
2) możliwość dokonywania korekty danych, identyfikacja osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania;
3) możliwość wygenerowania i wydruku, w porządku chronologicznym wpisów do dokumentacji,
4) brak możliwości usuwanie wpisów.
